Poniżej przedstawiamy niektóre z zagadnień przygotowanych wg. pór roku.
WIOSNA – PTAKI (Kl IV)
Inspiracja
- dlaczego ptaki migrują?
- dlaczego ptaki śpiewają?
- dlaczego ptaki pukają w okno?
- leśni dobosze
- cała prawda o bocianach
- pasożyt lęgowy
II. Rozpoznawanie głosów ptaków - kojarzenia
III. Rozpoznawanie wyglądu i jaj ptaków
IV. Podglądanie dziuplaków i ptasiej drobnicy
LATO – PSZCZOŁY I ŻYCIE POD STOPAMI (KL III)
Inspiracja – ptasia stołówka
- czerw czerwcowy
- kim jestem- stawonogi,/ owady, pajęczki/
- tajemnice brzydali, lotników, zapylaczy
- pożyteczni, nie-ale pożyteczni
- pszczele dary
III. Podglądanie pszczelej rodziny
IV. Rozpoznawanie pszczelich darów
JESIEŃ – WODA SYNONIMEM ŻYCIA (KL VIII)
Inspiracja – uświadomienie – obieg, bilans wody w przyrodzie i współczesne zagrożenia zanieczyszczeń naturalnych i antropogenicznych
- zasoby wody w świecie i Polsce
- kształtowanie umiejętności określania klas czystości wody
I. Retencja wody w praktyce - ćwiczenia
II. Badanie wody w potoku górskim z uwzględnieniem jego charakterystyki retencyjnej
- badanie organoleptyczne
- badanie biowskaźnikami
- badanie 9 odczynów wody
- badanie porównawcze różnych próbek pobrań
- określenie klas czystości z poszczególnych odczynów
- sformułowanie wniosków pod kątem źródeł przyczyn i skutków zanieczyszczeń
Inspiracja – sposoby zwierząt na przetrwanie zimy
- razem czy osobno
- kto śpi, kto nie śpi?
- przegląd polskich ssaków
- dlaczego dokarmiane?
- liczenie, łowiectwo, kłusownictwo
II. Zasady zachowania podczas podglądania zwierząt
III. Obserwacje kierdla, rudla, watachy, chmary
IV. Zimowa leśna stołówka